W dużej mierze właśnie od koordynatora budowy zależy los twojej budowy. W przypadku generalnego wykonawcy powinien on oddelegować konkretną osobę do tego celu. Przed zatrudnieniem GW, upewnij się, czy taka osoba będzie przypisana do twojego projektu. Budowy nie poprowadzą same ekipy, nie zrobi też tego kierownik budowy. Poznaj koordynatora jeszcze przed podpisaniem umowy z GW. Zobacz, jak się dogadujecie. Będziesz współpracował i komunikował się z nim przez najbliższe kilka miesięcy lub może nawet lat.
Pamiętaj, że celem jest budowa:
- w terminie
- bez przeróbek i kosztownych błędów
- w budżecie, bez nieprzewidzianych kosztów dodatkowych (jeżeli chcesz zobaczyć, jak nie ponosić kosztów dodatkowych, przeczytaj kolejny artykuł: koszty dodatkowe – jak ich unikać
- bez nerwów i zmiany ekip
Czym właściwie zajmuje się koordynator budowy?
- Posiada lub rekrutuje niezawodne ekipy . Weryfikuje oferty i podpisuje bezpieczne umowy.
- Ustala szczegóły i zakres budowy. Wie, jak zrobić plan, dzięki któremu nie będzie niedomówień oraz kosztów dodatkowych. Pracuje na checklistach, dzięki którym nie pozostawia szczegółów przypadkowi.
- Zleca kosztorysy. Wnikliwie porównuje i wybiera najlepsze oferty. Potrafi określić realne koszty budowy.
- Kontroluje budżet. Robi to na bieżąco i nie dopuszcza do jego przekraczania.
- Weryfikuje oferty i zamawia materiały. Sprawne działanie w tym zakresie to prawdziwa oszczędność czasu, ale również pieniędzy. Koordynator wie, jak dobrać odpowiedni stosunek jakości materiałów do ceny. Wybiera optymalne rozwiązania.
- Rozlicza materiały, dba o niezbędne certyfikaty.
- Kontroluje dostawy materiałów. Minimalizuje ryzyko kradzieży, ponieważ wie, jak policzyć niezbędne materiały (ma ograniczone zaufanie do ekip w tym zakresie) oraz jak zarządzać ich dostawami, tak, żeby nie ponosić zbędnego ryzyka.
- Nadzoruje jakość wykonania. Wybór odpowiedniej ekipy to jedno, ale jej kontrola to drugie. We współpracy z kierownikiem budowy czuwa nad jakością wykonywanych prac. Dba o zgodność prac z normami oraz ustaleniami checklisty.
- Czuwa nad terminowością wykonywanych prac. Koordynator opiera się na odpowiedniej ekipie, kontroli i dobrej umowie, ale przede wszystkim wie, jak rozmawiać, negocjować oraz zarządzać terminami między ekipami. Dobry koordynator jest przygotowany na każdą ewentualność. W razie potrzeby jest przygotowany na zmianę ekipy.
- Ustala terminy między ekipami oraz nadzoruje dostawy materiałów, żeby były na czas.
Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o sprawnym koordynatorze budowy, posłuchaj podcastu: https://udanabudowa.pl/2022/12/17/generalny-wykonawca-vs-koordynator/