To jeden z najważniejszych elementów każdej inwestycji. Uważaj na wykonawców, którzy nie chcą podpisać umowy – jej brak oznacza między innymi brak gwarancji. Czy wiesz, z czego może wynikać niechęć do jej podpisania?
Przy tworzeniu umowy koniecznie uwzględnij w niej następujące elementy:
- Dane wykonawcy – nazwa firmy, NIP. Przy okazji sprawdź, czy firma nie jest w upadłości lub czy nie ma poważnych zadłużeń.
- Dla działalności gospodarczych możesz to zweryfikować w rejestrach CEIDG,
- dla spółek – w Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS).
- Terminy wykonania poszczególnych etapów – najlepiej w formie załączników do umowy, co ułatwia kontrolę postępu prac.
- Rozliczenie etapami – nie umawiaj się na jedną ogólną kwotę. Cena powinna być rozbita na poszczególne etapy, a do umowy warto dołączyć specyfikację w formie załącznika.
- Przy krótkich etapach nie ma potrzeby dzielenia ich na jeszcze mniejsze płatności.
- Zasady płatności – nie płać z góry za cały etap. Dopuszczalna może być zaliczka na materiały, ale najlepiej uregulować ją dopiero wtedy, gdy ekipa pojawi się na budowie.
- Możliwość rozwiązania umowy – określ sytuacje, w których możesz to zrobić, np. w przypadku poważnych opóźnień lub niestosowania się do poleceń kierownika budowy.
Pamiętaj, że załączniki do umowy są często ważniejsze niż sama umowa. Szczególnie istotny jest zakres prac – to właśnie jego brak lub niedoprecyzowanie prowadzi najczęściej do nieplanowanych, dodatkowych kosztów.
Z doświadczenia wiemy, że wykonawcy często mają problem z dokładnym opisaniem zakresu, a inwestorzy – z powodu braku doświadczenia – nie wiedzą, jak to zrobić. Dlatego stworzyliśmy Organizer Budowy = zestaw checklist dla 10 etapów stanu deweloperskiego. Jeśli chcesz sprawdzić, czy i w jaki sposób możemy Ci pomóc, opisz swój przypadek i wyślij go na adres: lukasz@udanabudowa.pl

