To ważny element każdej inwestycji. Uważaj na wykonawców, którzy nie chcą jej podpisać. Brak umowy to między innymi brak gwarancji. Czy wiesz, z czego może wynikać niechęć do jej podpisania? Przy tworzeniu umowy uwzględnij w niej kilka elementów:
- Nazwę firmy, NIP (przy okazji sprawdź informacje dotyczące upadłości firmy lub jej zadłużeń. W przypadku działalności gospodarczych możesz sprawdzić to w rejestrach CEIDG, a jeżeli masz do czynienia ze spółką, w Krajowym Rejestrze Sądowym
- Termin wykonania poszczególnych etapów (możesz je również uwzględnić w załącznikach poszczególnych etapów).
- Rozliczenie etapów- pamiętaj, żeby nie umawiać się na ogólną kwotę lub kwotę całościową. Do umowy cena powinna być rozbita na etapy, możecie przygotować do tego załącznik do umowy w postaci specyfikacji. Czasami, w przypadku krótkich etapów, nie ma potrzeby rozbijania niewielkiej roboty na jeszcze mniejsze płatności.
- Nie płać z góry za dany etap. Czasami akceptowaną formą są zaliczki na materiały przed rozpoczęciem etapu. Zrób to najlepiej wtedy, kiedy ekipa pojawi się już na budowie.
- Możliwość rozwiązania umowy w określonych sytuacjach (na przykład: opóźnienia, nie stosowanie się do poleceń kierownika budowy).
Pamiętaj, że równie ważne (często nawet ważniejsze od umowy) są jej załączniki. Zwróć uwagę w szczególności na zakres prac objętych umową. Nieplanowane koszty dodatkowe wynikają najczęściej z niedomówień. Można ich uniknąć tylko dzięki szczegółowo omówionemu zakresowi prac. Z tym wykonawcy mają często problem, a inwestorzy, z powodu braku doświadczenia, nie wiedzą, jak to zrobić. Dlatego właśnie stworzyliśmy organizer budowy www.domplaner.pl, w którym można pobrać checklistę konkretnego etapu. Więcej o checklistach sprawdź w kolejnym artykule.